BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, November 30, 2009

Akibat Arak



'Arak ialah ibu segala kejahatan'. Kerana itu Islam menetapkan 10 golongan yang terlibat dengan arak dosanya tetap sama. Orang yang meminum arak tergolong dalam melakukan dosa besar. Mereka hendaklah bertaubat dengan taubat nasuha barulah dosanya diampunkan oleh Allah, insyaAllah.

Namun di Malaysia, arak merupakan salah satu dari sumber ekonomi. Kilang di sini merupakan yang terbesar di Asia Tenggara. Sebab itulah Allah telah menarik balik keberkatan dari bumi Malaysia kerana hasilnya bersumberkan hasil yang haram. Kini tabiat meminum arak sudah menjadi satu perkara biasa di sini. Tidak hairan kemalangan maut, keruntuhan rumahtangga, zina, bunuh dan pelbagai kes jenayah meningkat dengan mendadak di Malaysia.

Bolehkan anda bayangkan betapa banyak dosa yang ditanggung oleh mereka yang memberi kelulusan lesen arak? Dosa penyambung bekalan elektrik ke kilang tersebut? Dosa yang membekalkan air? Tak lupa juga dosa pengundi yang menyokong kerajaan yang membenarkan kilang tersebut beroperasi? Dosa pekerja, penghidang minuman, pemandu... aaaahh terlampau banyak kalau nak dikirakan. Dan dosa ini berterusan selagi ianya berkekalan dalam keadaan begitu.













... hinggakan ada yang menyediakan parking yang khas untuk yang ketagih arak. Bayangkan betapa dasyatnya penangan arak...

0 comments: